Старим или новим путевима?
Отаџбина, 28. 07. 1935.
Ако у дубине наших свести
заронимо и запитамо се: како смо досад градили Југославију, какве јој чуваре
дали, и како ћемо убудуће да је градимо и са каквим чуварима, и ако са пуном
свесношћу и одговорношћу погледамо иза себе и око себе, видећемо да смо врло
лоше изграђивали Југославију, и мало јој дали достојних градитеља и чувара, а
много апостата, отпадника и ренегата. Чак и међу оним људима и генерацијама
које су је стварале.
Прво
ренегатство и отпадништво било је оно кукавичко и бедно напуштање самог имена
Југославије, одмах при образовању уједињене отаџбине. Било је то време када сам
у Београду био скоро усамљен али, свакако, један у малом броју оних који су се
до краја борили за име Југославије, јер сам веровао да то име није само назив
земље и државе, него је симбол нације, залога јединства, и не само аманет
најбољих духова прошлости него и императивни захтев садашњости и будућности.
Са
напуштањем имена дошло је, конзеквентно, и напуштање целог програма и целе
идеологије југословенске. Све се убрзо расуло, разбило и растурило. Уместо
државе и нације стваране су и организоване партије, тако да смо још и пре
утврђених државних граница имали изграђене партијске организације, и уместо
одређеног државног програма добили смо неколико сваковрсних, нејасних и
неодређених, партијских програма. Партије су постале пре државе и уздигле се
изнад државе, а држава је постала потчињена партији. Тако је настао онај
нечувени хаос партијских прегањања и превртања, где су се читаве партије
превртале и ренегирале, до салтоморталних скокова, који су најзад довели и до
убиства у Скупштини, које је својим ужасом дошло да учини крај једном немогућем
стању.
И опет, и сада, у овим тешким
моментима, пуним одговорности, ако нећемо да затварамо очи пред стварношћу,
видећемо, на жалост, да авет и утвара партизанства поново оживљују, и поново
прете да затрују цео наш државни живот и све наше националне задатке. Не треба се
варати. Упркос новим програмима и новим паролама, старе партије и даље постоје,
и само под новим облицима спроводе своје старе, престареле и преживеле
програме, са истом оном виртуозношћу правећи салтоморталне скокове од
централизма ка федерализму, и од покрајинског сепаратизма ка, тобожњем,
југословенском унитаризму, и обрнуто. Једно је опште и заједничко: мењају се
имена и програми али се не мењају ни менталитет ни навике, остаје се, само и
упорно, при изветрелим политичким паролама, а још упорније против сваке
социјалне идеологије и праксе која у целом свету врши, и већ је извршила, кроз
теже и лакше кризе, грандиозне промене и преображаје, и у структури држава, и у
структури самог друштва.
Хоћу,
и овом приликом, да се сетим значајних речи у једној изјави пок. Радића. У
разговорима које сам водио с њим и који су, постепено, довели до његовог
доласка у Београд, поставио сам му, једном приликом, искрено и лојално питање:
ако дође до избора између Вашег политичког (тада још републиканског) програма и
Ваше сељачке идеологије, шта бисте пре жртвовали: републику или сељачки
програм?. Одговорио ми је Радић без устезања, спонтано и убедљиво:
"Републику да, али сељачки програм не!". Он је тако и поступио, и
својим доласком у Београд то и потврдио: он је државоправни и политички програм
сматрао питањем тактике, док је сељачки, економски и културни програм сматрао
битним и основним.
Изгледа,
на жалост, да и у његовом наследству у вођству сељачког покрета, и у другим
таборима, преовлађују поново државо-правне и политичке пароле над социјалним,
културним и економским, док стари, окорели партизани од хрватског питања праве
политичко средство за приграбљивање власти, уместо да му дају онај историјски и
социјални преображајни значај који му је давао Радић, свестан да га само тако
прави општим југословенским проблемом, проблемом целе југословенске нације.
Понављамо да се, на жалост, и после свих горких искустава, опет уски политички
програми и пароле стављају испред широких социјалних задатака. И још горе,
партијски и посебни интерес ставља се изнад заједничког, државног. Старање о
најближем себи, и нехат према колективним општим интересима, водио је и води
наш живот из једне авантуре у другу, и прети да поново затрује и деморалише све
односе и све дужности.
Хоћемо
ли се бар у дванаестом часу освестити, и доћи до сазнања да смо тако градећи и
тако чувајући Југославију лоше је градили и чували, и да је морамо у будуће
боље градити и чувати? Ако смо свесни те
дужности, брзо ћемо јој и одговорити. А одговор је кратак и јасан, као што су
сви задаци у великим моментима историје народа били кратки, јасни и одређени:
учинити крај партизанству и партијском надметању, поставити испред и изнад
свега кратак и јасан државни програм, одређено националан, испуњен социјалним и
културним задацима и стремљењима, која, ако се благовремено, разумним
задовољењем не умере, воде неминовно хаосу свих прохтева и страсти, сукобима не
само класа него и група и појединаца, које смо већ имали и који се поново
јављају и навешћују.
Да
тај и такав програм више не могу изводити старе партије, затровани партизани
свих боја, да га могу изводити само убеђени и осведочени националисти,
социјално и културно изграђени, и пре свега чисти и некомпромитовани људи,
морало би бити јасно такође пре свега другог. Понављамо и ми реч:
концентрација. Али не концентрација старих партија и партијских људи, него
концентрација нових, живих, творачких југословенских културних и социјалних
снага, изражених у оном што представља организовани део народа: задруге свих
врста, на првом месту земљорадничке и сељачке, затим радничке организације,
индустријске, трговачке, па занатлијске установе, професионалне корпорације,
професорске, лекарске, адвокатске, учитељске, социјалних радника, аутора.
Једном речи - корпорације свих сталежа, и у знаку оних покрета који
невероватним еланом преображују цео свет, и наместо старе либералистичке
Европе, декадентне и неспособне за веће конструктивне подухвате, стварају једну
истинску, бољу, нову Европу.
То је оно што нам, у овом моменту, изгледа најважнијим и
најпречим, да се не само каже него и да се сазна и свесно изведе. Зато мислимо
да се и нови изборни закон не сме правити само на правним и политичким
основама, и само са правним консултацијама, него, и првенствено, на социјалним,
економским и културним основама и консултацијама. Не старим путевима јалових
политичких и партијских прегоњења, него новим путевима конструктивног
националног и социјалног рада.
= извор: Светислав Стефановић СТАРИМ ИЛИ НОВИМ ПУТЕВИМА
ОДАБРАНИ ПОЛИТИЧКИ СПИСИ
(1899-1943) - Приредио Предраг Пузић (Нови Сад, 2006, 568 стр.)
"Бесни олуј и стари храст"
Фрагменти
политичке биографије
Светислава
Стефановића
"Препоручујем Вам да се
никако не плетете у политику". Да је, својевремено, крајем 1903. године,
Светислав Стефановић послушао ове речи свог пријатеља Лазе Костића, забележене у једном писму,[1] верујемо да би његов животни век имао сасвим другачији
ток. Искусни Костић, некадашњи посланик у угарском парламенту, саборац Светозара
Милетића и Јована Ристића, знао је више него добро какви све бесни олуји
вребају над увек немирним српским политичким водама. Млади Стефановић, тек
изашао из студентске клупе, жељан да се
опроба и у овој области, није уважио Костићев савет. Стари путеви, којима је до тада ходио његов пријатељ,
чинили су му се далеким и преживелим, наступајући двадесети век новим је
генерацијама указивао на нове правце.У неку руку
можда је за препоруке већ било касно. Међу војвођанским радикалима, као и оним
Пашићевим с оне стране Саве и Дунава, Стефановић је већ био запажен по својој
политичкој активности.
Светислав Стефановић
рођен је 01. 11. 1877. године у Новом Саду. Оставши рано без родитеља започето
школовање наставља уз помоћ блиских рођака, тачније деде по мајци који је живео
у Старом Футогу. По свршетку новосадске гимназије, 1896. године, одлази у Цирих
где се уписује на студије технике. Следеће године прелази у Беч на студије
филозофије. После првих испита, које успешно полаже код онда чувених професора
Јиречека, Решетара и Јагића, одлучује се на нову селидбу. Потпомогнут
стипендијом Марије Трандафил, дефинитивно се опредељује за медицину коју похађа
у Прагу и у Бечу, где и дипломира 1902. године. Промовисању присуствује и Лаза Костић и први му честита. - (одломак из књиге штампане као ауторско издање Г-дина Пузића, уз новчану помоћ сина пок. С. Стефановића, у Новом Саду, 2006. године, - коју наша српска јавност ко зна из којих разлога све игнорише.)
Нема коментара:
Постави коментар